LEVENSKRACHTIG

 

Je hebt het vast wel vaker gehoord, veel water drinken op een dag is gezond. Hoe we ons voelen en gedragen wordt voor een deel bepaald door de hoeveelheid water in ons lichaam. Drink je niet voldoende, dan voel je je al heel snel vermoeid en futloos. Drink je regelmatig, dan voel je je goed!

Je bestaat grotendeels uit water

Water is een belangrijke voorwaarde voor alle leven op aarde. Mensen bestaan gemiddeld voor 70% uit water. Dit water geeft structuur aan ons DNA en aan al onze cellen. Daarnaast stelt water ons lichaam in staat informatie uit te wisselen tussen ons DNA en onze cellen. Ook op minder subtiele niveaus speelt water in ons lichaam een cruciale rol, bijvoorbeeld in de aanvoer van voedingsstoffen, in de afvoer van afval- en gifstoffen, en bij de omzetting van voedingsstoffen naar energie. 

Te weinig water is schadelijk

Water is ook essentieel om ziektes te voorkomen. Als je niet voldoende water drinkt, kan je lichaam alle giftige stoffen, die zich dagelijks hebben opgehoopt in je lichaam, niet kwijt. Als je te weinig water drinkt, gaat je lichaam in de overlevingsstand en wordt het nog aanwezige water in je lichaam opgeslagen om de vitale delen van je lichaam ervan te voorzien. Je lichaam houdt dat water vast in benen, voeten, armen of gezicht. In dat geval ga je ook minder plassen. Dat heeft tot gevolg dat je geen schadelijke afvalstoffen kwijt kunt. 

Let op je urine

Als je voldoende water drinkt, kunnen alle giftige stoffen uit je lichaam worden verwijderd en je vitale delen voorzien worden van voldoende water. Een belangrijke indicator of je voldoende drinkt is de kleur van je urine. Normaal gesproken is urine kleurloos. Een diepgele tot oranje kleur betekent dat er te weinig water in je lichaam zit. Andere symptomen kunnen zijn: een droge mond, vermoeidheid, spierpijn, depressies, angsten, te snelle hartslag, misselijkheid, hoge bloeddruk, chronische pijn.

Bouw rustig op

Als je besluit meer water te gaan drinken, doe het dan rustig aan en bouw je waterinname rustig op. Als je opeens veel water gaat drinken stoot je lichaam het namelijk direct weer uit omdat het niet gewend is zoveel water tot zich te krijgen. Je zit dan heel regelmatig op het toilet. Echter, na een tidjje raakt je lichaam aan je nieuwe waterinname gewend en zal de aandrang om veelvuldig te plassen verdwijnen.

Anderhalf tot twee liter per dag water is dan prima. Verdeel het over de dag, zet het desnoods alvast in twee kannen klaar, zodat je weet wat je op een dag drinkt. Begin de dag in ieder geval direct met een glas water, omdat je lichaam in de nacht urenlang geen vocht heeft gehad. 

Vergeet niet dat je lichaam afhankelijk is van water. Zonder voldoende water loop je een gezondheidsrisico. Dus geef je lichaam de meest fundamentele voedingsstof die het verdient!

Vind je dit artikel waardevol en inspirerend? Help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dat kan door de social media knoppen.  

 

Blijf op de hoogte

Gratis magazine

Gratis E-boek

Tweets