LEVENSKRACHTIG

 

 

Volgens wetenschappers is je brein niet in staat realiteit van fictie te onderscheiden. Het maakt voor je hersenen niet uit of iets echt gebeurt, of dat je er over fantaseert. In beide gevallen reageert je brein op één manier. Dezelfde zenuwuiteinden lichten op en dezelfde hormonen worden aangemaakt. 

 

Dus wat let je om te fantaseren over mooie stranden, heerlijke bossen of andere dingen waar je van geniet? Dat activeert een positief gevoel en daar worden je lijf en geest  beter van!

Voorpret

We kennen het allemaal wel, de voorpret en de lol van het plannen van een vakantie. In je hoofd zit je al een klein beetje in die andere wereld en dat voelt goed. Hoe dichter je eerste vakantiedag nadert, hoe meer je afstand neemt van je dagelijkse leven. Je bent in gedachten al op je vakantiebestemming en je stelt je voor wat je daar gaat doen. Al ben je nog op je vertrouwde plek, in je hoofd ben je al ver weg. Een heerlijk gevoel.

Nagenieten

Ben je weer terug van vakantie? Dan kun je nog steeds even lekker wegdromen. Nu door na te genieten van je reis. Je vertelt verhalen aan vrienden en familie, bekijkt je foto’s en video’s, denkt weer terug aan hoe leuk het was, en in gedachten ben je weer even daar. Dat maakt je dag nét een beetje leuker.

Ontspanning voor je geest

Best een goed idee dus, even wegdromen. Fantaseren over iets leuks dat komen gaat of mijmeren over iets dat al voorbij is zorgt ervoor dat je even kunt ontsnappen aan je dagelijkse werkelijkheid. Het maakt dat je even kunt ontspannen en weer met goede zin verder kunt gaan. Maar dat niet alleen.

Goed voor je lijf

Fantaseren geeft je lichaam ook een boost. Je gedachten sturen namelijk signalen naar je hersenen, die reageren met het aanmaken van hormonen. Je parasympatische zenuwstelsel gaat volop in werking, en dat zorgt voor ontspanning, rust en kalmte. Je bloeddruk daalt, je spieren en organen krijgen meer bloed en zuurstof en je hartslag wordt rustiger.  

Haal herinneringen op

Fantaseren of wegdromen is goed voor je. Waarom zou je dus niet zo nu en dan bewust terugdenken aan de mooie momenten uit je leven? Aan die ene vakantie, die mooie trouwdag, die heerlijke dag uit, de mooie momenten met je partner, kind of vrienden? Herinneringen ophalen met elkaar, foto’s opzoeken van vroeger, nadenken over de leuke dingen die je nog gaat ondernemen, het brengt je allemaal in een goed humeur. En dat beïnvloedt je gehele welzijn.

Visualiseer iets positiefs

Soms kunnen je mooie herinneringen aanvoelen als momenten die tóch pijn kunnen doen en verdriet kunnen opwekken. Als je bijvoorbeeld nog in een verwerkingsfase zit, kun je daar neerslachtig of gespannen van worden. Wil je juist even niet denken aan de mooie momenten met je ex, een heerlijke vakantie die je nooit meer zult meemaken of fijne momenten met familieleden die er niet meer zijn? Probeer dan eens een geleide meditatie.

Visualiseren

Laat je onder begeleiding van een cd of podcast naar een andere wereld brengen, of maak je in gedachten een voorstelling van iets dat je doet of ziet. Zodra je je voorstelt dat je iets vrolijks meemaakt, reageert je lichaam daar op door endorfine in je bloedbaan te brengen. En daar voel je je absoluut beter door.

Hoe doe je dat?

Je kunt op twee manieren visualiseren. Stel jezelf voor dat je ergens bent en kijk naar jezelf vanaf een afstand. Heb je dat beeld eenmaal voor ogen, stel je dan voor dat je daar daadwerkelijk bent. Kijk in gedachten om je heen, voel de wind in je haren en luister naar de omgevingsgeluiden.

Een extra dimensie

Wil je een nog effectievere manier van visualiseren, stel je dan voor hoe alles wat je ervaart van binnenuit je lichaam voelt. Zit je bijvoorbeeld in gedachten na een fikse wandeling boven op een rotsblok op een berg, voel dan hoe je vermoeide benen op de rots liggen, ervaar de zware rugzak op je rug en merk de pijn op in je voeten door het vele lopen. Hoe beter je visualiseert, hoe meer je lichaam zal reageren.

Herhaling is effectief

Als je regelmatig visualiseert, zal je positieve gevoel na verloop van tijd aanzienlijk verbeteren. Ontspanning zoeken door een goed fantasiemoment zorgt ervoor dat stress verdwijnt. Trek er wel minstens een half uur voor uit, zodat je lichaam ook goed kan ervaren dat je lekker wegdroomt in je eigen wereld.

Vind je dit artikel waardevol en inspirerend? Help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dat kan door de social media knoppen.  

 

Blijf op de hoogte

Gratis magazine

Gratis E-boek

Tweets