LEVENSKRACHTIG

 

 

Wist je dat je brein drie eigenschappen heeft die ervoor kunnen zorgen dat je je gelukkig, veilig en zelfverzekerd voelt? Het geheim van een gelukkig leven is weten hoe die eigenschappen werken. Leer ze optimaal te benutten door je hersenen te sturen. Dezelfde eigenschappen kunnen je namelijk ook een onveilig en minderwaardig gevoel geven.

 

Als je een rustig, evenwichtig en levenskrachtig mens wilt worden is het handig als je je er bewust van bent hoe je hersenen werken. De manier waarop je brein functioneert heeft namelijk een grote invloed op je gevoel van levenskracht.

Jouw pijn is mijn pijn

Ten eerste: je hersenen voelen de pijn van een ander als jouw eigen pijn. Als je een ander pijn ziet lijden, wordt hetzelfde deel van je hersenen geactiveerd als wanneer je zelf pijn lijdt. Het zijn precies dezelfde neuronen die in werking treden als wanneer je zelf in wanhoop bent. Als iemand om wie je veel geeft heel veel pijn heeft, lijdt jouw geest mee.

Fantasie bestaat niet

Ten tweede: voor jouw hersenen maakt het niet uit of je fantaseert of in werkelijkheid iets meemaakt. Dezelfde plekken in je hersenen worden aangesproken en dezelfde zenuwbundels worden geactiveerd. Ook als je eng droomt roept dat dezelfde angst op als wanneer het in het echt zou gebeuren.

Fysieke en emotionele pijn zijn hetzelfde

Ten derde: je hersenen kunnen fysieke en emotionele pijn niet onderscheiden. De pijn van een doorn in je voet kan net zoveel pijn doen als een doorn in je ziel. Je hersenen ervaren een gebroken hart op dezelfde manier en met net zoveel pijn als een gebroken bot.

Wat betekent dat?

Je kunt je voorstellen, dat deze eigenschappen gevolgen hebben voor je functioneren. Anderen in fysieke of emotionele pijn zien zorgt er voor dat je eigen netwerk oververhit raakt. Angsten die je je inbeeldt, richten daadwerkelijk schade aan aan je eigen netwerk. Als je je daar bewust van bent, kun je je richten op mogelijkheden om je geest niet te veel te overbelasten.

Hoe doe je dat?

Probeer je meer te richten op positiviteit in je leven. Geniet van elk moment. Zorg ervoor dat je dagelijks een portie positief nieuws leest naast het nieuws dat je sowieso krijgt voorgeschoteld. Kijk niet teveel naar films die gewelddadige beelden tonen maar probeer films te kijken waar je van kunt leren en die positiviteit uitdragen. Probeer te mediteren en ga wat vaker in gedachten naar een fijn moment dat je eerder hebt meegemaakt. Het zal je allemaal helpen een tegenhanger te creëren voor de soms overweldigende angstcultuur waar we in leven.

Wees dankbaar en toon compassie

Wanneer je hersens druk worden in betekenisvolle en onbaatzuchtige activiteiten, dan verleg je je focus van pijn naar positiviteit. Probeer dingen te doen waarmee je je medemensen of de natuur helpt. Voorkom leed en help anderen die pijn hebben. Geef aandacht aan hen die het nodig hebben. Toon compassie en liefde voor je medemens. Toon respect voor de natuur en haar schoonheid. Verspreid vrede, liefde, blijdschap en geluk.

Oefen je dagelijks in dankbaarheid en compassie, dan schakel je angst en onzekerheid uit. Het geheim van een gelukkig leven is het aanraken van het leven van anderen. Het najagen van dankbaarheid en compassie maken je gelukkiger dan wanneer je geluk en bezit najaagt. Probeer het eens! Het zal je gelukkiger en sterken maken dan ooit. 

Vind je dit artikel waardevol en inspirerend? Help dan mee dit te verspreiden door het te delen met anderen. Dat kan door de social media knoppen.  

 

 

Blijf op de hoogte

Gratis magazine

Gratis E-boek

Tweets