LEVENSKRACHTIG

Ze noemen het een dertigersdilemma, maar volgens mij is het meer een dilemma van deze tijd: keuzestress. De keuze is reuze. We hebben zo'n enorme keuzevrijheid dat het maken van keuzes in het dagelijks leven een verplichting lijkt te worden. Bij steeds meer aankopen word je gedwongen je te verdiepen in een enorm assortiment. Je wordt verplicht te vergelijken. Dat veroorzaakt keuzestress. Mede omdat het totale aanbod maar beperkt overzichtelijk is. 

Het vervelende is dat die overweldigende keuzemogelijkheden zich niet tot supermarkt of consumptiegoederen beperken. Het gaat ook om wezenlijker zaken, zoals een studierichting, een baan, een partner. Bij het VWO heb je de keuze uit 931 HBO-bachelors en ruim 400 universitaire bachelors. Op datingsites zijn meer dan vijf miljoen mensen in Nederland op zoek naar een partner. Er is inmiddels een top 100 van vacaturesites in Nederland. Een basispakket voor televisie biedt tussen vijftig en tachtig televisiezenders. En ga zo maar door. 

Volgens onderzoek leidt een teveel aan keuzemogelijkheden tot een lager gevoel van tevredenheid. Bij het toenemen van kwantiteit daalt de kwaliteit van ons leven. De grenzeloosheid, de toegenomen welvaart, de enorme diversiteit in aanbod, de ongekende mogelijkheden en de keuzevrijheid laten hun keerzijde zien. Je kunt niet meer kiezen en krijgt stress. Daar sta je dan in je moderne maatschappij. Dan heb je alles, maar raak je de uitdaging kwijt en krijg je zelfs stress. 

Het is om moedeloos van te worden. Inmiddels blijkt dat ook uit onderzoek. Te veel of ingewikkelde keuzes leiden tot totale ontmoediging. Om stress te voorkomen door een overvloed aan informatie beginnen we ontwijkend gedrag te vertonen. Het hele keuzeproces wordt vooruit geschoven. Men kiest er bewust voor om "Niet Te Kiezen". De angst voor spijt is zo verlammend dat de keuze wordt uitgesteld of helemaal nooit wordt gemaakt. Men blijft bij het oude, laat maar. 

Hoe groter de keuzevrijheid, hoe besluitelozer de mens. Hoe besluitelozer de mens, hoe afhankelijker de leverancier. En hoe afhankelijker de leverancier, hoe agressiever je word benaderd om vooral dat ene product wél te kopen. Waar gaat dit naartoe? Gaat de markt steeds meer ons innerlijk bepalen? Is dit werkelijk wat we willen? Heeft de consument echt nog de macht, of worden wij gevormd door het aanbod? Van mij mag het echt een stuk simpeler.

Blijf op de hoogte

jextensions

Gratis magazine

Gratis E-boek

Tweets